Sopiiko sähköauto sinulle?
Oletko kiinnostunut sähköautosta, mutta et ole varma sopiiko se sinun ajoprofiiliisi?
Seuraavat kymmenen väittämää voivat auttaa sinua tekemään oikean valinnan. Mitä useampaan väittämään vastaat kyllä sitä varmemmin sähköauto sopii sinulle ja tietenkin myös päinvastoin.
Plussista klikkaamalla näet aiheesta enemmän.
1. Voin ladata autoa yön aikana
Lataaminen yön aikana kotona tai julkisesta latauspisteestä tekee arjesta aiempaa helpompaa. Se on usein myös edullista ja maltillinen latausteho tekee auton akulle hyvää. Myös ilman yön aikana tapahtuvaa latausta sähköautolla pärjää, mutta se vaatii joko enemmän viitseliäisyyttä tai maltillisia ajokilometrejä.
2. Voin ladata autoa työpäivän aikana
Arki on vaivatonta vaikka kotona ei olisi latausmahdollisuutta jos työpaikalla sellainen on eikä työ ei vaadi pitkiä päivittäisiä ajomatkoja
3. Voin pitkillä matkoilla pysähtyä lyhyelle tauolle kahden - kolmen tunnin välein
Vuositasolla paljon ajavalle sähköauto sopii hyvin jos on tottunut tauottamaan pitkät matkat tai on valmis siihen jatkossa. Moni pitää polttomoottoriautoa lyhyempää toimintamatkaa esteenä sähköauton hankkimiselle. Valtaosa tämän päivän sähköautoista sopii paljon ajavalle, mutta toki autoissa on eroja. Sähköautolla matka-aikaan vaikuttavat mm. 1. latausnopeus (huomioi että talvella akun esilämmityksellä tai sen puuttumisella on tähän merkittävä vaikutus) 2. Auton energiatehokkuus sekä 3. Toimintamatka. Mitä pidempi matka, sitä ratkaisevampaa on latausnopeus.
4. Minulla ei ole tarvetta vetää usein pitkiä matkoja kookasta perävaunua
Sähköautoissa on pääosin voimaa raskaankin vaunun vetämiseen, mutta ilmanvastus lyhentää toimintamatkaa maantiellä. Kun nopeus kaksinkertaistetaan ilmanvastus nelinkertaistuu. Perävaunun vetäjä joutuu myös usein katkaisemaan yhdistelmän päästäkseen julkiselle latauspisteelle, sillä läpiajettavat latauspisteet ovat vielä melko harvinaisia.
5. Ajamisen päästöttömyys on minulle tärkeää
Sähköauton ajonaikaiset päästöt ovat hyvin pienet. Pakokaasupäästöjä ei ole lainkaan, eikä myöskään esilämmistyksen tai tyhjäkäynnin tuottamana. Jarruista syntyvät päästöt ovat polttomoottoriautoa pienemmät, koska hidastukset tapahtuvat pääosin ilman käyttöjarruja, sähkömoottoria generaattorina hyödyntäen. Renkaista syntyvät päästöt ovat suuremman massan vuoksi suuremmat ja samoin auton valmistuksen aikaiset päästöt.
6. Haluan edulliset käyttökulut
Vaikka sähköhinta on noussut ovat sähköauton käyttökulut huomattavasti vastaavaa polttomoottoriautoa pienemmät. Sähköauton lataaminen kotona tai julkisesta peruslatauspisteestä on joitain poikkeuksia lukuunottamatta muita käyttövoimia edullisempaa. Sähköautoilijan kannatttaa olla julkisella latauspisteellä tarkkana siitä millä latauksen maksaa. Roamingmaksuista johtuen saman latauksen hinta voi maksuvälineestä riippuen olla moninkertainen.
7. Haluan että auto lämpenee talvella nopeasti
Sähköauto lämpenee sähkövastuksella, joka on usein pienen kiukaan tehoinen. Tästä johtuen auto lämpenee esilämmityksessä reilusti polttomoottoriautoa nopeammin. Sama myös silloin kun matkaan joudutaan lähtemään kylmällä autolla. Sähköauto tai sähkömoottori ei pakkasta pelkää, mutta lämmityksen energian tarve lyhentää talvella toimintamatkaa.
8. Hyväksyn tosiasian että talvella pitkillä matkoilla lataustaukoja täytyy pitää useammin kuin kesällä
Talvella lämmitykseen kuluva energia sekä lithiumakun ominaisuudet lyhentävät toimintamatkaa. Oikein kehnoissa olosuhteissa jopa kolmanneksella.
9. Arvostan sitä että kesällä voi esi-ilmastoida matkustamon
Samoin kuin sähköauton voi talvella nopeasti esilämmittää, voi sen kesällä myös esi-ilmastoida. Tämä on käytännöllistä etenkin tauoilla jos mukana matkustaa perheen lemmikki.
10. Arvostan auton vaivatonta käyttöä ja hiljaisuutta
Sähköauto on vaivaton käyttää. Sitä ei tarvitse erikseen käynnistää tai sammuttaa (muutama poikkeus löytyy). Osaa sähköautoista voi ajaa yhdellä polkimella. Useimmat kotilataajat lataavat harvoin missään muualla. Kaupunkiajossa sähköauto on varsin äänetön.
11. Haluan työsuhdeautoilijana hyödyntää sähköauton veroedut
Päästöttömien autojen verotusarvoja on alennettu (2021-2025) 170 €/ kk käyttöedun osalta ja 290 €/ vapaan autoedun osalta. Työnantajan maksama sähköauton lataaminen työpaikalla tai julkisessa latauspisteessä on verovapaata vuosina 2021-2025. Etuus on mahdollista antaa kaikille työntekijöille, mutta ei ole työnantajalle pakollinen. Työnantajan kustantaman kotilatauslaitteen katsotaan olevan osa auton verollisia lisävarusteita.