Turvallinen ja joustava välimatka ajatuksen voimalla
Tuleeko aina tulee joku heti väliin?
Usein kuulee ettei turvallista välimatkaa edellä ajavaan voi säilyttää koska "aina tulee joku heti väliin" kun yrittää pysyä turvallisen etäisyyden päässä edellä ajavasta?
Ajatus tekemisen pohjalla ratkaisee
Riippumatta siitä päättääkö kuljettaja että turvallisen välimatkan säilyttäminen on mahdollista tai mahdotonta, hän on oikeassa koska on niin päättänyt. Oman ajatuksen lisäksi mikään muu tekijä ei estä säilyttämästä turvallista välimatkaa edellä ajavaan. Turvallisen välimatkan takia ei myöhästy töistä eikä tarvitse laittaa kelloa aikaisemmin soimaan.
Oleellista on hyväksyä että kaistan vaihtaminen ja liikennevirtaan liittyminen ovat välttämättömiä tapahtumia liikenteessä ja silloin joku menee aina johonkin väliin. Näistä tapahtumista voi tehdä sujuvaa pitämällä tilaa ympärillä.
Tuure Kilpeläinen laulaa "Ajatuksen voimalla voi siirtää esteitä tai tai tehdä kynnyksistä esteitä ja pysyy jumissa ja kun painat pitkin valtateitä, mielessäsi päihkyy ajatus."
Mikä on turvallinen välimatka?
Ensi kesänä voimaan tulevan uuden Tieliikennelain 20 § ensimmäinen momentti määrittelee välimatkan seuraavasti: Ajoneuvolla on pidettävä edellä kulkevaan ajoneuvoon tai raitiovaunuun sellainen etäisyys, että peräänajon vaaraa ei ole. Lain vaatimuksen lisäksi kannattaa säilyttää sellainen etäisyys ettei ole vaarassa tulla peräänajetuksi. Ehdotin puolitoista vuotta sitten sitten uuteen Tieliikennelakiin lisättäväksi kuutta sanaa. Välimatka on oltava vähintään kaksi sekuntia. Tätä lisäystä ei haluttu tehdä koska tarkoituksellisesti pyritään välttämään tarkkojen mittojen ja aikarajojen asettamista. Lisäksi lainsäätäjän mielestä peräänajojen vähentämisessä on potentiaalia tekniikassa. Autokannan uudistuessa adaptiiviset vakionopeussäätimet ja hätäjarruttimet yleistyvät.
Tuo kaksi sekuntia ei ole riittävä kaikissa eikä edes useimmissa tilanteissa, mutta missään tilanteissa ei ole syytä ajaa sitä lähempänä. Maantiellä hyvällä kelillä turvallinen välimatka on vähintäänkin 3 sekuntia.
Välimatkaa kannattaa kasvattaa kun näkyvyys tai keli huononee, kuljettaja on väsynyt, keskittyminen ajamiseen häiriintyy tai alla ovat kuluneet renkaat. Välimatka on liian lyhyt, mikäli joutuu jarruttamaan kun joku vaihtaa kaistaa oman auton ja edellä ajavan väliin.
Välimatkan voi helposti laskea kun edellä ajava ohittaa jonkin selkeän kohteen, esimerkiksi ajoratamaalauksen tai sillan varjon.
Mukautuva vakionopeudensäädin
Moni uuden auton kuljettaja on kokenut että mukautuva vakionopeuden säädin helpottaa säilyttämään turvallisen välimatkan edellä ajavaan. Tämä pitänee paikkansa, koska sillä ei ole negatiivisia tunteita eikä kiire. Mukautuva vakionopeuden säädin säilyttää asetetun välimatkan silloinkin kun edellä ajava ajaa hitaammin kuin vakionopeuden säätimeen asetettu oma nopeus. Etäisyys on automerkistä riippumatta lähes poikkeuksetta säädettävissä viisiportaisesti. Lyhyin etäisyys 1 sekunti ja pisin etäisyys 3 sekuntia. Mitä pidemmäksi välimatka on asetettu, sitä pehmeämmin auto reagoi edessä ajavan hidastamiseen. Huonossa kelissä 3 sekuntia on liian lyhyt.
Turvallisen ja joustavan välimatkan plussat
- Vähentää perään ajon riskiä
- Parantaa liikenteen sujuvuutta
- Helpottaa ohittamista
- Vähentää tuulilasivaurioita ja lasinpesunesteen kulutusta
- Vähentää päästöjä
- Vähentää stressiä. Sekä omaa että edellä ajavan.(mutta voi vaatia vanhasta poisoppimista)
- Helpottaa omaa ja muiden kaistan vaihtoa sekä liikennevirtaan liittymistä
Loppujen lopuksi välimatkan valinnassa on kyse siitä haluaako olla osa ratkaisua vai osa ongelmaa.
Muutokset ajotavoissa eivät tapahdu itsestään, helposti tai nopeasti, mutta turvallisen ja joustavan välimatkan positiiviset vaikutukset ovat niin suuret että kuukauden ilmaiselle kokeilulle kannattaa antaa mahdollisuus.
Ajatus johtaa toimintaan ja toiminta johtaa tulokseen.