Meistä sanottua

Marja Ora

Manager, P&C Services, Nordics

People & Culture, Porvoo


"If we can´t do it safely, we do not do it at all " - Borealis & turvallisen ajamisen koulutukset

Borealis kuuluu maailman johtaviin edistyneiden ja kestävien polyolefiiniratkaisujen toimittajiin ja on Euroopan edelläkävijä polyolefiinien kierrätyksessä. Yrityksellä on Porvoon toimipaikalla pitkät perinteet turvallisen ajamisen koulutusten tarjoamisesta työsuhdeautoilijoille sekä muille paljon työnsä puolesta ajaville.

Konsernin laajuisten vaatimusten mukaisesti kohderyhmäläisten on suoritettava turvallisen ajamisen kurssi vähintään kolmen vuoden välein. Borealis on halunnut kuitenkin pistää Suomessa vielä pikkuisen paremmaksi: yhdessä Excelsiorin Ari Parkkosen kanssa suunnittelimme konseptin, jossa koulutusta tarjotaan kahden vuoden välein siten, että kurssit poikkeavat toteutustavoiltaan toisistaan. Uuden auton käyttöönoton yhteydessä autoilijat kutsutaan Arin henkilökohtaisesti ohjaamaan ajotapahtumaan, jossa käydään läpi niin uuden auton toiminnallisuuksia kuin kuljettajan ajotapaa. Tästä parin vuoden kuluttua on vuorossa rata-ajo, jossa päästään turvallisissa olosuhteissa harjoittelemaan etenkin erilaisia väistämistilanteita ja liukkaalla ajamista.

Yhteistyö, joka Excelsiorin kanssa alkoi vuoden 2021 alussa, on ollut sujuvaa ja saumatonta. Myös hallinnointipuoli hoituu upeasti yhteisen seurantalistan ansiosta, jota Excelsior pitää silmällä ja muistuttaa proaktiivisesti koulutuksiin ilmoittautumisesta. Arin vetämät koulutukset tarjoavat huumorilla höystettynä tiukkaa asiaa ja käytännön harjoittelua. Rata-ajokoulutusta ovat osallistujat verranneet jopa työhyvinvointipäivään! Ja koulutuksethan hoituvat tietysti niin suomeksi kuin englanniksikin.

Suvi Åkerblom

Palvelupäällikkö / Neste Oyj

"Nesteelle henkilöstön liikenneturvallisuus on tärkeä asia

Neste on tarjonnut vuodesta 2011 lähtien työsuhdeautoilijoille mahdollisuuden osallistua johonkin kolmesta Excelsior Liikenneturvallisuuden tarjoamasta vaihtoehtoisesta ajovalmennusmodulista aina kun työsuhdeauto vaihtuu. Lisäksi koko Suomen henkilöstöllä on ollut mahdollisuus osallistua Excelciorin teorialuennoille. 

Yhteistyömme on laajentunut vuoden 2016 alusta alkaen kaikille autoilijoille tarkoitettuun ajorata- ja teoriavalmennukseen. Tämä koulutus toteutetaan pienryhmissä Vantaan ajoradalla joko kuljettajan omalla tai Excelsiorin kautta lainatulla autolla.

Meille on tärkeää, että kaikki autoilevat nesteläiset osaavat ajaa turvallisesti sekä toimia oikein liikenteen vaaratilanteissa ja että niitä on etukäteen harjoiteltu turvallisissa olosuhteissa."

Kari Kellokoski

Turvallisuuspäällikkö / Stora Enso Metsä

"Tässä positiivinen turvallisuushavaintopalaute meidän työntekijältä, joka osallistui vetämääsi turvallisen ajon koulutukseen.

Henkilö oli ajanut vakionopeudensäädin päällä 80 km/h:n nopeudella kantatiellä, kun toinen ajoneuvo tuli yllättäen hänen

eteen pakollisen pysähtymismerkin takaa. Tilanne tuli vastaan yllättäen. Henkilön mukaan nopea reagointi ja työnantajan järjestämien liukkaan kelin ajokoulutuksien ansiosta hän osasi väistää autoa refleksinomaisesti siten, että kolarissa vältyttiin henkilövahingoilta.

Lopuksi palautteessaan henkilö toteaa: "Liukkaan kelin ajoharjoitukset täyttivät tarkoituksensa tässä läheltäpititilanteessa. Koulutuksessa toistettiin ja harjoiteltiin esteen väistämistä tarkoituksena etsiä tyhjää väistämiselle soveltuvaa tilaa esteen tuijottamisen sijaan. Suosittelen koulutusten järjestämistä edelleen ja niihin osallistumista kaikille töikseen autoileville."

Maarit Merilä

Myyntipäällikkö / Ratiopharm Oy

"Ratiopharm:n 13 apteekkimyyntiedustajaa kohtaavat asiakkaitamme menestyksekkäästi ympäri Suomea. Kilometrejä heille kertyy keskivertokuljettajaa rutkasti enemmän. Auto on liikkuvan myyjän toimisto ja tukikohta. Ajokelistä riippumatta tien päälle yleensä lähdetään.

Myyntiedustajiemme turvallisuus liikenteessä on meille Ratiopharm:lla tärkeää. Siksi varasimme tiimeillemme liukkaan kelin ajokoulutuspäivän Excelsior liikenneturvallisuus yrityksestä. Jo aikaisemmista ajokoulutuksista tuttu yritys oli helppo valinta meille. Ari Parkkosen kanssa asiat toimii niin kuin sovitaan.

Päivän toteutus oli loistava; ensin teoriaosuus ja sitten ajoradalle testaamaan liukkaan kelin ajoa turvallisessa ympäristössä. Lopuksi teimme vielä kattavan ja silmiä avaavan kierroksen liikenneturvallisuustalossa. Meille myös järjestettiin maukas lounas toiveidemme mukaan.

Palaute koulutuksen käynneiltä myyntiedustajiltamme oli pelkästään positiivista. Kouluttajat olivat erittäin ammattitaitoisia, päivä sujui sovitun aikataulun mukaisesti ja työvälineitä omaan turvallisempaan ajoon kertyi runsaasti. Moni kertoi mm. vähentäneestä radikaalisti kännykän käyttöä ajaessaan, tiputtaneensa ajonopeuksia ja huomioivansa turvavälin yhä paremmin. Talvi ja liukkaat kelit eivät yllätä meidän tiimejä enää niin helposti.

Ajokoulutuspäivä on mainio tapa vaikka tiimipäivän viettoon, huvia ja hyötyä koko rahalla!"

Tapio Palenius

HESQ -päällikkö / Yara Suomi Oy

"Yaran turvallisuuskulttuurin Safe by Choice - Tietoisesti turvallinen rakentamisessa työkseen paljon ajavien yaralaisten ajovalmennukseen olemme kiinnittäneet erityisen huomion vuodesta 2014 alkaen.

Aikaisemmat ajokoulutuksemme olivat satunnaisia ja tiimien itsensä organisoimia. Erityisesti myynti- ja markkinointihenkilöstömme liikkuu päivittäin maakunnissa ympäri Suomea ja ajokilometrejä voi vuosittain karttua jopa yli 40 000km/henkilö. Päätimme syksyllä 2013 johtoryhmässä, että laadimme systemaattisen ja riskiperusteisen koulutusohjelman ja suoritetun palvelutarjoajien kartoituksen jälkeen valitsimme Excelsior Liikenneturvallisuuden kumppaniksemme. Emme ole katuneet valintaamme.

Koulutustarjonnasta olemme toistaiseksi hyödyntäneet Liukkaankelin harjoituksia (3v välein, pakollinen kaikille ts-autoilijoillemme), mobiili- ja henkilökohtainen ajotapavalmennuksia sekä koko henkilöstölle suunnattuja luentoja toimistollamme. Koulutuksia on voitu räätälöidä Yaranturvallisuusohjeistukset huomioiden.

Niin ja syytä mainita myös ansiokas konsultaatiomahdollisuus sattuneiden läheltä-piti ja liikenneonnettomuuksien osalta. Ari Parkkoselta saadut kommentit ja ehdotukset ovat olleet arvokas lisä hyvässä kokonaispalvelussa.

Henkilöstömme on ollut toistuvasti erittäin tyytyväisiä saamaansa opetukseen ja yrityksen yksilölliseen palveluun. Suosittelemme Ari Parkkosen Excelsior ajovalmennusta ja ajotaidon ylläpitoa kaikille tielläliikkujille. Pidetään huolta turvallisuudesta, taloudellisuudesta ja yhteisestä osaamisesta myös tien päällä."

Maria Mikkonen

Palvelujohtaja / 4Event Oy

"Olen päässyt Arin mukana kehittämään ja toteuttamaan lukuisia kertoja Turvallinen Ajotaito ja Hyvinvoiva kuljettaja - palvelua ajoergonomian ja ajohyvinvoinnin osalta.

Ari on todellinen alan ammattilainen ja innostava kouluttaja, jonka kanssa on aivan mahtavaa tehdä töitä - ja tämä heijastuu koulutuksissa. Asiakkaiden palautteissa on kehuttu erityisesti koulutusten vaikuttavuutta, innostavuutta ja asiantuntijuutta. Koulutuksen lisäksi koko Excelsiorin palveluprosessi on hiottu asiakasystävälliseksi - kaikki hoituu sovitusti ja ystävällisellä asenteella.

Kuten Ari itse sanoo, hän on ollut alalla pitkään, mutta ei liian pitkään, ja pyrkii jatkuvasti kehittämään ja kehittymään. Olen kouluttanut Arin kanssa yhdessä usean vuoden ajan ja joka kerta opin myös itse uutta. Omassakin ajotavassa on yhteistyön aikana tapahtunut selkeä muutos positiiviseen suuntaan.."

Sari Tannio

Product Specialist

"Olin palaamassa Kajaanista kotiini Kuopioon tiistaina 22.9.2015 n. klo 16.40.

Olin tuolloin Kajaanin ja Sukevan puolessa välissä.

Tieosuudella on pitkä suora ja 100km/h nopeusrajoitus. Tie oli kuiva ja näkyvyys oikein hyvä. Oma nopeuteni oli tuon 100 km/h.

Vastaani tuli kolmen auton letka, joista ensimmäinen oli asuntoauto, arviolta kohtaamiseemme oli matkaa noin 500 metriä tuolla hetkellä , kun tilanne alkoi.

Asuntoauton takaa lähti auto ohittamaan ja palasi saman tien takaisin omalle kaistalleen, tuon ohittamaan lähtevän auton takaa lähti kolmas letkassa ollut auto ohittamaan ja kiihdytti samalla kaistalla kanssani.

Tein hätäjarrutuksen ja aloin väistämään tyhjään tilaan oikealla puolellani. Samanaikaisesti asuntoauto väisti itsestään oikealle puolelle ja jarrutti. Ohittamaan lähtenyt auto alkoi myös jarruttamaan, mutta lähti väistämään tulosuunnastaan katsottuna vasemmalle, eli samaan suuntaan kuin minä.

Autoni pysähtyi aivan pientareen reunaan ja vastaantuleva auto sai pysäytettyä autonsa niin, että välissämme oli vain muutama sentti. Asuntoauton eturenkaat olivat menneet pientareen puolelle ja autoa ei saanut ajamalla takaisin tielle, vaan tarvitsi hinausauton apua. Paikalle soitettiin poliisit takana tulevien autoilijoiden toimesta ja he jäivät selvittelemään tilannetta, minun annettiin jatkaa matkaa autonpapereiden ja ajokortin tarkastuksen jälkeen ja puhallus alkometriin osoitti 0 promillea. Myöskin toisen auton kuljettaja puhalsi 0 promillea.

Olin keväällä käynyt juuri Ari Parkkosen kanssa maantiellä harjoittelemassa hätäjarrutusta ja kuinka maantiellä estetään mahdolliset nokkakolarit.

Mikäli tämä koulutus ei olisi ollut niin vasta, en ole aivan varma olisinko tätä asiaa kirjoittamassa. Olen myös pohtinut, entäpä sitten jos tilanne olisi sattunut lumen ollessa tiellä, tuolloin nopeusrajoitus olisi ollut 80 km/h, mutta sillä vauhdillakin jarrutusmatka liukkaalla on todella pitkä, tai jos vettä olisi ollut tiellä ja näkyvyys huono. Oma vauhtini olisi ollut alhaisempi, mutta olisiko se riittänyt

Kunnioitan firmamme tapaa huolehtia meidän työntekijöiden turvallisuudesta maantiellä. Vaikka ajammekin paljon on kyseiset koulutukset erittäin tärkeitä, niin kuin vanha sanonta kuuluu, on kertaus opintojen äiti, niin tässäkin tapauksessa."