Liikenneturvallisuusblogi

 

Valtaosan ajamiseen tarvittavasta tiedosta kuljettaja saa näköaistinsa välityksellä. Pimeällä ajettaessa valon määrän väheneminen hidastaa sekä hahmontunnistusta että visuaalisen tiedonsiirron nopeutta näköaistissa. Lisäksi näöntarkkuus ja kontrastiherkkyys heikkenevät. Ajonopeuden alentaminen on kuljettajalle helpoin tapa kompensoida näitä...

eCall on Eurooppalainen hätäviestipalvelu, joka nopeuttaa avun saamista liikenteessä syntyneissä hätätilanteissa. Tarkoituksena on saada kaikkiin Euroopan teillä liikkuviin ajoneuvoihin järjestelmä joka hälyttää automaattisesti apua onnettomuustilanteissa. Uusissa 1.4.2018 jälkeen Euroopassa tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa eCall...

Tänäkin talvena ajokeli on ollut ajoittain haastava ja ainakin etelässä lunta on tullut muutamaa aiempaa talvea enemmän. Iloinen yllätys on ollut se, ettei pyrystä ja liukkaudesta huolimatta ole tarvinnut lukea uutisia useiden autojen kolarisumista. Summasin tähän muutamia käytännön vinkkejä pahan kelin varalle, huomioiden erityisesti autojen...