Sähköauton latauksen hintamiinat
Sähköautoilija ja yritysautopäättäjä, tämä kannattaa lukea jos haluaa säästää kustannuksissa. Latauksen hinta vaihtelee aivan liian paljon riippuen siitä missä ja millä lataustunnisteella tai äppillä latauksen maksaa.
En heti keksi mitään muuta tuotetta tai palvelua josta joutuu maksamaan 450 % enemmän jos maksaa "väärällä" tavalla. Sana "väärä" on lainausmerkeissä koska eihän siinä mitään väärää tai laitonta ole jos maksaa tietämättömyyttään kalliisti. Rahalla saa ja sähköllä pääsee vai miten se menikään.
Esim. Citymarketista 50 kW lataus K-Latauksella 0,20 € min ja Plugsurfingilla 0,90 € min. Sama tolppa, sama sähkö ja hinnan ero 450 %? En tiedä kenen taskuun nuo roamningprosentit sujahtavat enkä sitä millä perusteella hinnan ero voi olla noin valtava.
Ongelmaa lisää se että sähkön hinta ei (vielä) näy lataustolpassa ja totuus voikin paljastua vasta latauksen jälkeen ellei ole ennen latausta varmistanut hintaa lataussovelluksesta. ABC ja K-Lataus ovat käyttäjäystävällisesti suurteholatausten osalta valinneet kWh hinnoittelun, jolloin latauksen loppusumman tietää etukäteen, eikä hinta karkaa vaikka lataustapahtuma olisi hidas. Osa latauksen tarjoajista hinnoittelee yhä minuuttipohjaisesti ja silloin loppusumman on täysin arpapeliä. Latauksen nopeuteen vaikuttaa monta eri tekijää niin autossa kuin latauslaitteessa.
Ajatellaanpa samaa asiaa bensan ja dieselin oston vinkkelistä. Kuvitellaan että yritys X antaisi työntekijöilleen xx-tankkauskortit joilla tankkaus Nesteen asemilta olisi normaalihintaista ja samalla kortilla voisi tankata myös ABC asemilla, mutta 450 % kalliimmalla hinnalla. Uskon että olisi aika selkeä ohjeistus siitä miten toimitaan ja missä tankataan. Onko sähköautoilu vielä niin harvojen hommaa ettei tähän ole tarmolla tartuttu?
Yksittäisen latauksen osalta latausten hintojen kirjavuus on rahallisesti pikku juttu. Mutta entäpä sitten kun yritysten fleetit sähköistyvät laajemmin ja yrityksen autojen vuoden latauksista vaikka neljännes ladataan törkeän kalliisti? Joku talousihminen vielä nyrjäyttää silmänsä kun katselee halvaksi tiedetyn sähköautoilun kuluja. Järkevästi ja vastuullisesti ladaten sähköautolla ajaminen todella on halpaa. Liian usein on niin että vapaalla autoedulla ajavaa työntekijää ei hinta kiinnosta kun yritys on hänen puolestaan toimintatavan ja maksuvälineen päättänyt, eikä hän välttämättä voi asiaan vaikuttaa vaikka haluaisikin.
Omista latauksistani 90 % tapahtuu edullisesti ja hiilivapaalla sähköllä kotona. Kotilatauksen ja työpaikkalatauksen mahdollistaminen työntekijöille on epäilemättä tehokas säästökeino myös isoissa yrityksissä. Kaikille kotilataus ei ole mahdollista ja silloin työpaikkalatauksen merkitys korostuu.
Tiivistettynä:
1. Lataa kotona tai työpaikalla kun se on mahdollista.
2. Katso millä lataustunnisteella lataat ja mitä lataustunnisteita /sovelluksia sinun/yrityksenne kannattaisi käyttää.
3. Katso missä lataat. Hinnoitteluperiaate ja hinnat vaihtelevat eri palveluntarjoajien välillä.
Hintamiinojen kirkastamiseksi alla muutama päivän hintaesimerkki suurteholatauksista (vähintään 150 kW) Jyväskylässä:
K-Citymarket Palokka
K-Lataus 0,30 € kWh + yli 45 min lataukset 0,20 € min.
Plugsurfing 0,90 € min
Virta 1,23 € min
ShellRecharge 0,82 € min
McDonalds Tourula
ShellRecharge 0,47 € min
Fortum Charge&Drive 0,54 € min
Plugsurfing 0,55 € min
ABC Palokka
ABC-Lataus 0,25 € kWh
Prisma Palokka
ABC-Lataus 0,25 € kWh