Latausasema harkinnassa?

14.12.2020

Olen iloinen aloittaessamme yhteistyön Garo Finland Oy:n kanssa. Yhteistyömme myötä ymmärrykseni hybridi- ja sähköautojen latauksesta on jo edennyt harppauksen eteenpäin. Voimme yhdessä auttaa asiakkaitamme valitsemaan turvallisia ja käyttäjäystävällisiä latausratkaisuja sekä yritysten toimipisteisiin että työntekijöille kotiin. 

Latausaseman ja latauksen verotus

Vasta lataaminen mahdollistaa lataushybridien hyödyt, kustannusten ja päästöjen vähenemisen. Auton lataaminen kotona on verotonta, mikäli lataukseen käytetyn sähkön määrä voidaan mitata. Tällöin työnantaja voi maksaa lataukseen käytetyn sähkön. Työsuhdesähköauton latauslaite tulkitaan luontoisedun verotuksessa jatkossa osaksi työsuhdeauton lisävarusteita.

Latausaseman valinta

Vaikka sähköauton ja ladattavan hybridin lataus onnistuu myös normaalista kotipistorasiasta, kannattaa säännölliseen lataukseen hankkia kunnollinen latausasema. Tuleva työkaluni, Volvo XC40 täysähköauto sai tänään latausaseman. Halusin latausasemaan kiinteän kaapelin, energiamittarin sekä dynaamisen kuormanhallinnan. Kartoitin vaihtoehtoja ja minun tarpeisiini sopi parhaiten Garon 22 kW latausasema (GLBDCM-T222FC).

Garon latausasemat on varustettu DC-tasavirtavalvonnalla, joten B-tyypin vikavirtasuojaa ei tarvitse hankkia erikseen. Lisävarusteina latausasemaan saa WIFI-moduulin sekä RFID-lukijan. Valmius on myös GARO G-Cloud pilvipalveluun, jolloin asemaa voi lukea etänä.

Linkistä aukeaa selkeä työkalu latausaseman valintaan

Latausteho

Tällä hetkellä minulle riittää 11 kW latausteho ja latausteho rajoitettiin siihen ennen kaikkea pääsulakkkeiden koon vuoksi. Tämä onnistui helposti DIP-kytkimillä. Mikäli tulevaisuudessa haluan nostaa lataustehoa, se vaatii pääsulakkeiden koon kasvattamisen, mutta latausaseman osalta se onnistuu vaivattomasti dippaamalla.

Energiamittari ja DLM

Energiamittari oli minulle ehdoton, jotta voin laskuttaa yritystäni todellisen kulutuksen mukaan ja haluan myös seurata auton kokonaiskulutusta esilämmitykset mukaan lukien. Dynaaminen kuormanhallinta oli myös tärkeä. Se alentaa auton lataustehoa kun kiinteistön sähkönkulutus on huipussaan ja varmistaa näin ettei sähköliittymä ylikuormitu.

Latausaseman asennus

Latausaseman asennus kävi luottosähkäriltämme sutjakkaasti. Reilun parin tunnin aherruksen jälkeen tuli valmista ja latausaseman vihreä valo kertoi että latauskaapeli on valmis viettämään yönsä Volvon kyljessä.

Latausasema taloyhtiöön tai yrityksen työntekijöille

Monessa taloyhtiöissä käydään nyt eipäs-juupas keskustelua sähköautojen latauksen liittyen. Garo G-Cloud mahdollistaa oikeudenmukaiseen kustannusten jaon taloyhtiöissä sekä yrityksien työntekijöiden latauksen reaaliaikaisen seurannan. Tästä voit lukea GAROn Patrick Karlssonin kirjoittaman artikkelin aiheesta.

Ai niin, jos kaikesta huolimatta päätät ladata kotipistorasiasta, muista käyttää ainoastaan auton mukana tulevaa latausjohtoa ja ehdottomasti ilman jatkojohtoa.