Millaista on arki jos 50 tkm vuodessa ajavana siirtyy dieselistä sähköautoon?

17.09.2020

En tiedä. Vielä.

Matka sähköistymiseen on kuitenkin alkanut, Volvo XC40 P8 tilattuna ja seuraavana listalla on kotilatausaseman valinta. Täyssähköauton käyttäjälle se on aivan ehdoton ja lataushybridiautoilustakin idea katoaa ja taloudelliset hyödyt jäävät vajaaksi ilman kotilatausta. 

Ymmärryksen, oman ammattitaidon kehittäminen on yksi keskeisimmistä syistäni siirtyä sähköautoon. Muita syitä ovat käyttökustannusten lasku, puhdas uteliaisuus ja selkeä jatkumo aiemmille kestäville valinnoille. Ymmärryksen lisääntyessä osaan tulevaisuudessa vastata nykyistä paremmin sähköauton lataukseen ja käyttöön liittyviin kysymyksiin.

Onko huolenaiheita? On toki. Suurimpana peikkona on kuva mielessä siitä kun pitkällä road tripillä saavun puolimatkan krouviin tyhjällä akulla ja huomaan  pikalatauspisteellä kolmen auton jonon. Toinen peikko on jäätävä pakkastalvi ja sen vaikutus toimintasäteeseen. Muita peikkoja en näe. Arvioin selviäväni 90-95 % päivistä kotilatauksella.  

Sähköautoilun ja uusiutuvien polttoaineiden käytön tukeminen ovat hyviä keinoja tieliikenteen ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Selvää on että sähköautot tulevat näkymään yhä useammin myös työsuhdeautoina. Tätä vauhdittaa Valtioneuvoston budjettiriihessään hyväksymä täyssähköautojen veroetuuden käyttöönotto. Työsuhdekäytössä olevien täyssähköautojen kuukausikohtaiseen verotusarvoon on tulossa 170 euron alennus. Lisäksi sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä muuttunee verovapaaksi eduiksi.

Siirtymiseni sähköautoilijaksi on pieni askel ihmiskunnalle mutta aikamoinen loikka uusiutuvalle dieselmiehelle. Kirjoitan tänne tulevista sähköautokokemuksista kiihkottomasti sitä mukaa kun prosessi etenee. Myös siitä näenkö pelkäämiäni peikkoja. Pysy siis kanavalla jos sähköautoiluun liittyvät kysymykset askarruttavat.

Ps . Täysin en dieselistä luovu sillä toinen pihassamme oleva auto kulkee jatkossakin dieselillä.😜